tirsdag den 20. december 2011

Farmors guldkornskager

En juleklassiker her i huset er min søde Farmors guldkornskager. Nu er Framor her ikke til at bage dem længere så jeg har taget tråden op.
Håber der er andre der synes de er fantastiske :) og ja, de er lavet på margarine! De smager bare ikke rigtigt når de er lavet påsmør.

150 g margarine
2 kopper Guldkorn
150 g sukker
100 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniliesukker
1 æg

Smelt margarinene og bland den med guldkornene. Lad det stå og køle et øjeblik.
Tilsæt sukker, hvedemel, bagepulver og vaniliesukker. Samle dejen med ægget.

Sæt dejen i køleskabet en timestid.
Sæt dejen i små toppe på bagepapir (god afstand, de flyder ud). Bag dem 6 - 8 min (til de er gyldne i kanten) ved 180 grader.

God fornøjelse

Kh Laura

8 kommentarer:

  1. Hjemme ved os er det mormors sommerhus-kager. Vi fik dem altid i sommerferien, så for mig smager de mest af sommer :o)

    Og der fandtes intet bedre end når resterne skulle spises (ellers fik vi nemlig aldrig guldkorn).

    God jul ;o)

    SvarSlet
  2. Jamen det er jo det jeg har glemt... jeg plejer også at bage guldkornskager... de er fantastiske... måske jeg lige skulle sætte en omgang i ovnen. Det kan være det er den manglende brik i puslespillet omkring mit manglenede julehumør

    SvarSlet
  3. Lige disse guldkornssmåkager har jeg ihvertfald smagt nogle gange...de var gode...
    Husker dog at jeres Farmor lavede dem små i "nissestørrelse" hvad blev der lige af det koncept? :o)
    Dig og familien må have en glædelig Jul.

    SvarSlet
  4. @Kristina: Jeg ved det godt! Men jeg kan altså ikke få dem små og helt runde ligesom hende. de er ikke så æstetiske men de smager godt :)

    SvarSlet
  5. Mums... Dem lavede min bedste også altid... Elsker dem! Som variant kan guldkornene udskiftes med poppede popkorn... Det er også godt, og knapt sa sødt

    SvarSlet
  6. Guldkornssmåkager fik jeg tit hos min barndomsveninde, når vi blev budt på "kaffe". Jeg har tit tænkt på, hvor mon jeg kunne få fat i opskriften.
    Og her er den - tak for det. ;O))

    SvarSlet
  7. Bruger denne opskrift regelmæssigt, når je vil forkæle min gamle far. Han er i himlen, når jeg tropper op med en dåse med de gyldne, sprøde himmerigsmundfulde!

    SvarSlet